Pages

Saturday, 14 August 2010

Musim Durian & Humble Durian Cupcakes

Musim durian datang lagi...kat tepi2 jalan banyak lah gerai yang macam cendawan tumbuh dok menjual buah berduri ni. Macam2 ‘species’ durian yang dijual, tapi saya tetap suka durian kita yang dulu2 macam durian kucing tidur, terung dan tembaga. Susah dah nak jumpa jenis yang macam ni....
Selalunya di rumah ini, durian dimakan begitu sahaja, durian manis dimakan dengan sambal garam lada atau dibuat tempoyak. Kalau masak serawa durian, selalunya saya seorang je yang makan. Tapi kali ini saya buat cupcake durian.
Saya guna resipi basic cupcake dari http://www.goodtoknow.co.uk/, resipinya sangat mudah tapi Insya Allah, gerenti jadi. Bahan2 yang diperlukan tak banyak, masa pemprosesan pun tak lama, tapi hasilnya saya cukup puas hati.




Resepi Durian Cupcakes (10 pcs x L)

125 g butter
125 g gula castor
125 g tepung naik sendiri
2 biji telor gred B
2 sudu besar air durian (isi dari seulas durian + air, biar pekat )

- panaskan oven 190ºC
- pukul butter sampai lembut, tak perlu kembang
- masukkan semua bahan2 yang lain dan pukul dengan kelajuan tinggi sehingga gebu.
- Isi 2/3 penuh dalam cup
- bakar selama 20 minit.

No comments:

Post a Comment